SIEĆ KOMPUTEROWA
Sieć komputerowa (w skrócie: sieć) – zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, tzw. "punktami sieci".
PRZEZNACZENIE
Głównym przeznaczeniem sieci komputerowej – ideą dla której została stworzona i wciąż jest ulepszana i rozwijana – to ułatwienie komunikacji pomiędzy ludźmi, będącymi faktycznymi użytkownikami sieci. Sieć umożliwia łatwy i szybki dostęp do publikowanych danych, jak również otwiera techniczną możliwość tworzenia i korzystania ze wspólnych zasobów informacji i zasobów danych. W sensie prawnym, i w pewnym przybliżeniu, użytkownicy sieci komputerowej są również jej beneficjentami.
UŻYTKOWE SIECI KOMPUTOROWJE
Poniżej wyszczególniono niektóre, użytkowe cechy sieci komputerowej:
- ułatwienie komunikacji między ludźmi.
- Korzystając z sieci, ludzie mogą komunikować się szybko i łatwo przy wykorzystaniu odpowiednich programów komputerowych i oferowanych w danej sieci usług sieciowych. W odniesieniu do sieci Internet należy wyróżnić dwa rodzaje programów i skojarzone z nimi usługi:
- klient poczty elektronicznej – poczta elektroniczna,
- przeglądarka internetowa – World Wide Web.
- udostępnianie plików, danych i informacji.
- W środowisku sieciowym, upoważnieni użytkownicy mogą uzyskiwać zdalny dostęp do danych i informacji przechowywanych na innych komputerach w sieci, jak również sami mogą udostępniać posiadane zasoby.
- udostępnianie zasobów sprzętowych.
- W środowisku sieciowym każdy, podłączony do sieci komputer, może uzyskać dostęp do urządzeń peryferyjnych, uprzednio udostępnionych do wykorzystania sieciowego, takich jak np. drukarki sieciowe czy udostępnione pamięci masowe.
- uruchamianie programów na komputerach zdalnych.
- Użytkownicy mający dostęp do sieci mogą uruchamiać na swoich komputerach programy zainstalowane na komputerach zdalnych. Takich użytkowników nazywa się również użytkownikami zdalnymi
- rozpowszechnianie Wolnego i Otwartego Oprogramowania.
- Sieć komputerowa, a w szczególności Internet, stymuluje rozwój i upowszechnianie oprogramowania tworzonego i udostępnianego na zasadach licencji GPL.
- SKŁADNIKI SIECI KOMPUTEROWEJWśród składników sieci komputerowej można wyróżnić następujące, główne grupy:
- hosty – czyli komputery sieciowe, dzięki którym użytkownicy mają dostęp do sieci;
- serwery – stale włączone komputery o dużej mocy obliczeniowej, wyposażone w pojemną i wydajną pamięć operacyjną i pamięć masową;
- medium transmisyjne – nośnik informacji, realizujący funkcję kanału komunikacyjnego. Są to kable: miedziane i światłowodowe i/lub fale radiowe;
- sprzęt sieciowy – koncentratory, przełączniki, routery, karty sieciowe, modemy, punkty dostępu;
- oprogramowanie – programy komputerowe zainstalowane na hostach, serwerach i innych urządzeniach sieciowych.
SIĘĆ KOMPUTEROWA Z CZEGO SIĘ SKŁADA :
Bridge - urządzenie łączące dwie lub więcej sieci lub segmenty sieci dokonując filtrowania ruchu sieciowego. Sieci podłączone do mostu mogą korzystać z różnych fizycznych i logicznych protokołów łącza.
- Wtórnik (Repeater)- to urządzenie stosowane w telekomunikacji do regeneracji sygnału.
- Access point - Punkt dostępu, punkt dostępowy (PD) (ang. access point, AP)
– urządzenie zapewniające hostom dostęp do sieci komputerowej za pomocą
bezprzewodowego nośnika transmisyjnego jakim są fale radiowe.
- gwiazda – komputery są podłączone do jednego, centralnego punktu zwanego koncentratorem lub przełącznikiem;
- gwiazda rozszerzona – posiada punkt centralny i punkty poboczne. Często spotykana topologia dla sieci standardu Ethernet;
- hierarchiczna – struktura podobna do drzewa binarnego;
- magistrala – komputery współdzielą jeden nośnik kablowy;
- pierścień – komputery są połączone pomiędzy sobą odcinkami kabla tworząc zamknięty pierścień, np. token ring;
- pierścień podwójny – komputery są połączone dwoma odcinkami kabla, np. FDDI;
- siatka – sieć rozszerzona o połączenia nadmiarowe. Rozwiązanie stosowane w sieciach, w których jest wymagana wysoka niezawodność działania.
SIEĆ
Sieć (ang. network) to dwa lub więcej komputerów połączonych kablem, przez który mogą wymieniać informacje. Połączenie komputerów pozwala użytkownikom wspólnie użytkować urządzenia peryferyjne (ang. peripheral device), umożliwia wspólny i łatwy dostęp do programów i baz danych oraz wymianę informacji między innymi systemami komputerowymi. Sieci komputerowe dostarczają skutecznego narzędzia do komunikowania się w postaci poczty elektronicznej oraz innego oprogramowania dla grup roboczych, znacznie usprawniają komunikację wewnątrz firmy.
Ze względu na obszar, na którym mogą być rozmieszczone komputery wyróżnia się sieci lokalne, metropolitalne, oraz rozległe.
Sieć obejmująca swym zasięgiem komputery na powierzchni nie przekraczającej kilka kilometrów kwadratowych nazywana jest siecią lokalną LAN (ang. Local Area Network).
Sieć rozciągająca się na terenie miasta (regionu), łącząca kilka budynków nazywana jest siecią miejską lub metropolitalną MAN (ang. Metropolitan Area Network). Tworzy szkielet szybkiej sieci na terenie miasta (regionu). Oparta jest zazwyczaj o główne łącze dużej przepustowości do którego podłączani są klienci: poszczególne uczelnie i instytucje, a nawet poszczególni użytkownicy (łączność komutowana) na terenie miasta (regionu).
Sieci komputerowe łączące ośrodki komputerowe położone w odległych od siebie miastach, państwach, kontynentach nazywana jest siecią rozległą WAN (ang. Wide Area Network). Wymagane jest zaangażowanie publicznej sieci telekomunikacyjnej. Sieć rozległa łaczy sieci lokalne i miejskie.
SerwerSerwer (ang. server) to komputer pełniący specjalną rolę w sieci komputerowej. Serwery sieciowe najczęściej pracują pod kontrolą wielozadaniowych sieciowych systemów operacyjnych, jak UNIX, Novell NetWare, Microsoft Windows NT, OS/2 lub LANtastic. W przeważającej części zastosowań są serwerami rozproszonych zasobów sieci (np. dyski, drukarki), udostępniającymi wszystkim punktom przedsiębiorstwa współdzielone katalogi, aplikacje, bazy danych czy drukowanie.
Stacja roboczaKomputer posiadający dostęp do sieci, ale nie pełniący żadnych funcji specjalnych, nie udostępniający żadnych usług dla pozostałych użytkowników sieci.
Identyfikacja użytkowników w sieciW celu umożliwienia weryfikacji danej osoby a co się z tym wiąże jej praw do poszczególnych elementów systemu, każdemu człowiekowi jest przypisany identyfikator (ang. username). Identyfikator użytkownika nie powinien być dłuższy niż 8 znaków. Jest często zlepkiem liter występujących w imieniu i nazwisku użytkownika lub w nazwie funkcji jaką pełni. Jan Kowalski może mieć np. identyfikator jank. Całość elementów związanych z użytkownikiem określa się mianem konta (ang. account), na które składa się m.in. nazwa, hasło (ang. password), grupa, wydzielony katalog na dysku itd. Aby więc rozpocząć pracę z systemem trzeba mieć w nim założone konto. Konto zakłada administrator systemu. Zwykle jeden człowiek ma jedno konto w systemie. Nie jest to jednak regułą. Konto może też być przypisane nie do człowieka a do funkcji jaką wykonuje. Wszystko zależy od polityki instytucji oraz umowy z administratorem.
Aby zapewnić, że jeden człowiek nie wykorzystuje konta innego człowieka, konta zwykle mają przypisane hasła. Hasło nadaje administrator podczas tworzenia konta, może ono jednak być (i powinno) zmienione w każdej chwili przez danego użytkownika. Hasło jest znane jedynie użytkownikowi. Nikt inny nie może go odczytać (nawet administrator, choć może je zmienić). Jeśli użytkownik zapomni hasło, musi poprosić administratora aby ustalił nowe.
Bezpieczne hasło- nie powinno być krótkie (min 6 znaków),
- powinno zawierać zarówno duże jak i małe litery oraz cyfry,
- powinno zawierać znaki specjalne (np. ! . # , ; &)
- nie powinno zawierać polskich znaków (np. ą, ę ć, ń, ł, ń),
- nie powinien to być wyraz, który można znaleźć w jakimkolwiek słowniku,
- nie powinno to być imię,
- nie powinno to być nazwisko,
- nie powinien to być nr Twojego telefonu, ani numer rejestracyjny samochodu, ani Twoja data urodzenia,
MAN I LAN
Miejska sieć komputerowa, MAN (ang. Metropolitan Area Network) – duża sieć komputerowa, której zasięg obejmuje aglomerację lub miasto. Tego typu sieci używają najczęściej połączeń światłowodowych do komunikacji pomiędzy wchodzącymi w jej skład rozrzuconymi sieciami LAN.
Sieci miejskie są budowane przede wszystkim przez duże organizacje rządowe, edukacyjne lub prywatne, które potrzebują szybkiej i pewnej wymiany danych pomiędzy punktami w ramach miejscowości bez udziału stron trzecich.
Przykładem sieci miejskich są sieci budowane przez ośrodki akademickie, które oprócz łączenia budynków uniwersyteckich w ramach kampusu muszą także połączyć ośrodki poza głównymi zabudowaniami. Takie sieci mają też połączenia WAN do innych uniwersytetów oraz często do Internetu.
Do technologii używanych przy budowaniu takich sieci należą ATM, FDDI, SMDS oraz ostatnio Gigabit Ethernet. Tam gdzie niemożliwe jest użycie połączeń światłowodowych często stosuje się bezprzewodowe połączenia radiowe, laserowe lub podczerwone.
Wiele dużych sieci rozpoczęło swoją działalność jako sieci miejskie. W Polsce, przykładem była sieć POL-34 (będąca podstawą rządowego projektu PIONIER), powstała w celu umożliwienia szybkiej komunikacji pomiędzy akademickimi sieciami.
Sieć lokalna (ang. LAN – Local Area Network) – sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, laboratorium, czy też biuro. Główne różnice LAN, w porównaniu z siecią WAN, to m.in. wyższy wskaźnik transferu danych, czy też mniejszy obszar geograficzny.
W przeszłości używane były ARCNET, Token Ring i inne standardy, ale obecnie najpopularniejszymi technologiami używanymi do budowy sieci LAN są Ethernet oraz Wi-Fi.
Dokładnie opisane i bardzo przejrzyście, myślę że każdy uczeń zrozumie czym ta sieć komputerowa jest. Przydatne rozwiązanie, tym bardziej jak mamy solidny internet jeszcze. A taki spokojnie można mieć od https://fiberlink.pl/, jeśli jeszcze nie znacie oferty tego dostawcy to warto się z nią właśnie zapoznać.
OdpowiedzUsuń